NewsNational News


No, the Washington Redskins didn't change their nickname

Intentionally misleading stories circulate online
Posted at 4:10 PM, Dec 13, 2017

On Wednesday, a number of mainstream news outlets appeared to report that the Washington Redskins football team were changing their controversial nickname to the Washington Redhawks. The stories quoted team owners, coaches and Native American activists and even showed the team's new helmet and logos.

There was just one problem — the stories were completely fabricated.

Shortly after the stories began circulating online, the Washington Redskins released a statement denying the rumors. Sports Illustrated, one of the outlets that "reported" the name change, also warned Twitter users against spreading the fake news stories.



But that didn't stop a number of prominent journalists and activists from sharing the story.



The Washington Redhawks hoax turned out to be one of the most believable fake news stories in recent memory. Not only was the prankster able make it appear as if the story was appearing on multiple webpages like ESPN, Sports Illustrated and the Washington Post, but the "news sites" all looked fairly believable, with legitimate logos, branding and layout designs.

But the pranksters did leave behind clues to indicate the story was fake: The fake sites' URLs didn't quite match up with the real news sites' URLs (,,, and all of the stories were credited to staff writer —  an extremely unusual concession for a news room to make on a story of that magnitude.

Shortly after the hoax went viral, a group claiming to be the Rising Hearts Coalition, an indigenous and women's organization based in Washington, took responsibility for the hoax.

Alex Hider is a writer for the E.W. Scripps National Desk. Follow him on Twitter @alexhider.